ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Θεωρία αυτοκινήτου

Έλεγχος οχήματος πριν ξεκινήσουμε

Το πρώτο πράγμα που κάνουμε πριν από ένα ταξίδι είναι ένας σύντομος εξωτερικός έλεγχος. Το αυτοκίνητο πρέπει να είναι καθαρό. Ιδιαίτερα τα τζάμια και τα φώτα. Ελέγχουμε αν έχει γρατσουνιές σπασμένα τζάμια, φώτα, φλας. Αν έχει γρατσουνιές,  Τους υαλοκαθαριστήρες, αν το λ σκουριές, χτυπήματα το αμάξωμα.αστιχάκι είναι κομμένο ή ξεραμένο. Κοιτάμε μήπως υπάρχουν διαρροές στο δρόμο από τα υγρά του αυτοκινήτου. (από το Υγρό φρένου, Μπαταρίας, Υγρό ψυγείου, Λιπαντικό κινητήρα, Υγρό πλυστικής συσκευής και βενζίνη) Κοιτάμε τα λάστιχα να έχουν αέρα. Το βάθος πέλματος 1,6 χιλ. Την ημερομηνία κατασκευής να μην έχει περάσει 3ετεία. Κοιτάμε από κάτω μήπως υπάρχει κάποιο παιδάκι, ζώο ή πέτρα.

Μετά θα ελέγξουμε τον κινητήρα

Προϋπόθεση για να κάνουμε έλεγχο στον κινητήρα είναι να είναι σβηστός και κρύος ο κινητήρας. Το αυτοκίνητο πρέπει να είναι σταθμευμένο σε οριζόντιο σταθερό έδαφος ώστε να πάρω σωστή ένδειξη για τη στάθμη των υγρών. Ελέγχω για διαρροές οπουδήποτε υπάρχει υγρό ή λιπαντικό. Κοντά στο δοχείο υγρών φρένων, την μπαταρία, το ψυγείο, την τάπα πλήρωσης του λιπαντικού, το abs, το υγρό της πλυστικής συσκευής, τον κινητήρα, κιβώτιο ταχυτήτων κ διαφορικό το Air Condition. Ελέγχω τις στάθμες των υγρών, από αριστερά προς τα δεξιά:

  1. Υγρό φρένου – συμπλέκτη (Στάθμη μεταξύ ΜΙΝ-ΜΑΧ δεν συμπληρώνω μόνο τεχνικός)
  2. Μπαταρία (Στάθμη μεταξύ ΜΙΝ-ΜΑΧ ή να καλύπτονται τα στοιχεία αν χρειαστεί συμπληρώνω με ηλεκτρολύτη – καθαρές οπές αερισμού ή κοιτώ ένδειξη αν είναι κλειστού τύπου – καλά στερεωμένη – ειδικό σπρέι οι πόλοι και σφιγμένοι)
  3. Υγρό ψυγείου. (Στάθμη μεταξύ ΜΙΝ-ΜΑΧ αν χρειαστεί συμπληρώνω προσοχή αν συμπλήρωσα και στον προηγούμενο έλεγχο τότε έχω διαρροή)
  4. Λιπαντικό κινητήρα. (Στάθμη μεταξύ ΜΙΝ-ΜΑΧ αν χρειαστεί συμπληρώνω προσοχή αν συμπλήρωσα και στον προηγούμενο έλεγχο τότε έχω διαρροή)
  5. Υγρό πλυστικής συσκευής ( Πλήρωση μέχρι επάνω – καθαρές οπές αερισμού)
  6. Λιπαντικό κιβωτίου ταχυτήτων – διαφορικού ( ασχολείται ο τεχνικός στα προβλεπόμενα από τον κατασκευαστή σέρβις

Έλεγχος στον χώρο των αποσκευών

Πρέπει πάντα να ελέγχουμε τον απαραίτητο εξοπλισμό που βρίσκεται στο πόρτ παγκάζ και σε περίπτωση ανάγκης είναι απαραίτητος. Ελέγχουμε λοιπόν : Τον εφεδρικό τροχό. Πάντα βάζω λίγο παραπάνω αέρα γιατί μένει πολύ καιρό αχρησιμοποίητος. Τον γρύλο και τα ειδικά εργαλεία αντικατάστασης του τροχού. Το προειδοποιητικό τρίγωνο. Πρέπει να έχουμε : Αντιολισθητικές αλυσίδες όλο το χρόνο. Βοηθάνε και στη λάσπη. Το Φαρμακείο και τον πυροσβεστήρα. Προαιρετικά αλλά χρήσιμα : Κουβέρτες, γάντια, φακός τσέπης, οδικοί χάρτες.

Έλεγχος των εγγράφων οδηγού οχήματος

  1. Ταυτότητα
  2. Άδεια οδήγησης κατηγορίας Β σε ισχύ
    (Γυαλιά αν υποχρεούται με πρόσθετο ζευγάρι στο ντουλαπάκι)
  3. Άδεια κυκλοφορίας οχήματος
    (Αριθμός πλαισίου και πινακίδας)
  4. Ασφαλιστήριο Συμβόλαιο σε ισχύ και σε εμφανές σημείο το ειδικό σήμα.
  5. Ειδικό σήμα τελών κυκλοφορίας με την απόδειξη πληρωμής
  6. Ειδικό δελτίο ελέγχου του ΚΤΕΟ με το σήμα επικολλημένο στην πίσω πινακίδα
    (Στο επάνω μέρος του αυτοκόλλητου είναι ο μήνας επόμενου ελέγχου και στο κέντρο το έτος. )
  7. Κάρτα ελέγχου καυσαερίων με την απόδειξη του αναλυτή

Έλεγχος και ρυθμίσεις στο εσωτερικό του οχήματος

Αρχίζω με τη ρύθμιση του καθίσματος μου. Σκοπός της ρύθμισης είναι ο οδηγός να χειρίζεται εύκολα τους χειρομοχλούς το τιμόνι και τα πεντάλ και να έχει καλή ορατότητα. Βασική προϋπόθεση για τη ρύθμιση των καθρεπτών.

Α. Ρύθμιση έδρας του καθίσματος ώστε το αριστερό μας πόδι να μένει ελαφρά λυγισμένο καθώς πατάμε τον ποδομοχλό του συμπλέκτη με το μηρό μας να εφάπτεται στο κάθισμα. Το γόνατο μου να μη χτυπά στο τιμόνι.

Β. Ρυθμίζω την πλάτη του καθίσματος ώστε η πλάτη μου να είναι όσο ποιο κοντά στην κατακόρυφη στάση. Οι καρποί των χεριών μου πρέπει να εφάπτονται στο τιμόνι. Πρέπει να έχω περίπου 20 – 25 εκ από το τιμόνι. Αν χρειαστεί το ρυθμίζω καθ’ ύψος.

Γ. Ρυθμίζω τα προσκέφαλα ώστε το μέσον τους να είναι στο μέσον των αυτιών μου ώστε το πίσω μέρος του κρανίου να στηρίζεται στο μαξιλάρι. Αυτό θα μου εξασφαλίσει άνετο ταξίδι και θα με προστατέψει από τραυματισμό σε περίπτωση ατυχήματος.

Ρύθμιση ζώνης

Α. Πιάνω τη ζώνη από ψηλά και με απότομη κίνηση ελέγχω αν λειτουργεί.

Β. Πιάνω από την αγκράφα και ασφαλίζω τη ζώνη στην ειδική θήκη. Το κάτω μέρος της ζώνης θα πρέπει να είναι κάτω από την κοιλιά μου και το πάνω μέρος να περνά ανάμεσα στο λαιμό και τον ώμο μου.

Γ.  Αν χρειαστεί έλκοντας τον ειδικό μοχλό ρυθμίζω καθ ύψος με γνώμονα το πάνω μέρος να περνά ανάμεσα στο λαιμό και τον ώμο μου.
Η ζώνη μας προστατεύει σε περίπτωση ατυχήματος ή απότομου φρεναρίσματος ώστε να μην  χτυπήσουμε εμπρός στο τιμόνι ή στο ταμπλό.
Ακόμα είναι απαραίτητη όταν το όχημα έχει αερόσακο και πάντα σε συνδυασμό με τον  προ-εντατήρα. Υπάρχουν ειδικές περιπτώσεις απαλλαγής από τη ζώνη. (ΠΧ Έγκυες γυναίκες κτλ).

Ρύθμιση καθρεπτών

Οι καθρέπτες μου δίνουν τη δυνατότητα να μπορώ να παρακολουθώ την ακολουθούσα κυκλοφορία. δεν καλύπτουν όμως τις νεκρές γωνίες.

Α. Ρυθμίζω τον εσωτερικό καθρέπτη ώστε να καλύπτει όλο το πίσω τζάμι. Επίσης ελέγχω ο καθρέπτης να είναι στη θέση ημέρας.

Β. Ρυθμίζω τους εξωτερικούς καθρέπτες ώστε στο εσωτερικό (1/3) τους να φαίνεται το πίσω μέρος του οχήματος και στο εξωτερικό (2/3) τους η ακολουθούσα κυκλοφορία.
Έλεγχος φώτων. Ελέγχω ότι λειτουργούν τα φώτα του οχήματος μου. Για να το κάνω αυτό ανοίγω το γενικό διακόπτη, μιας και τα φώτα είναι μέρος του ηλεκτρικού κυκλώματος. Ο έλεγχος των φώτων μπορεί να γίνει είτε απέναντι από ανακλαστική επιφάνεια είτε με ένα βοηθό.

Περιστρέφοντας το εξωτερικό δακτυλίδι του διακόπτη στην πρώτη θέση ενεργοποιούμε τα Φ5ΤΑ ΘΕΣΗΣ Στη δεύτερη θέση τα ΦΩΤΑ ΔΙΑΣΤΑΥΡΩΣΗΣ Αν σπρώξουμε μπροστά τον μοχλό τότε τα φώτα διασταύρωσης
εναλλάσσονται ΣΕ ΦΩΤΑ ΠΟΡΕΙΑΣ Έλκοντας προς το μέρος μας τον διακόπτη απενεργοποιούνται. Υπάρχει κυανή ένδειξη στον πίνακα οργάνων. Αν έλξουμε ακόμα ποιο πολύ ενεργοποιείτε το ΦΩΤΕΙΝΟ ΣΗΜΑ όσο εμείς κρατάμε το μοχλό πίσω. Το εσωτερικό δακτυλίδι του μοχλού, ενεργοποιεί τα ΜΠΡΟΣ Η ΠΙΣΩ ΦΩΤΑ ΟΜΙΧΛΗΣ
Το συγκεκριμένο ενεργοποιεί τα πίσω. Τα πίσω φώτα ομίχλης θα πρέπει να χρησιμοποιούνται μόνο εφόσον η ορατότητα είναι σοβαρά περιορισμένη (Μικρότερη των 100μ). (Αν ο διακόπτης φώτων έρθει στη θέση off τότε αυτόματα θα κλείσουν και τα φώτα ομίχλης.) Πατάω συμπλέκτη βάζω όπισθεν και ελέγχω τα ΦΩΤΑ ΟΠΙΣΘΟΠΟΡΕΙΑΣ) και τέλος τα ΦΩΤΑ ΦΡΕΝΩΝ

Φλας & Αλάρμ

Ελέγχω ότι λειτουργούν [πάλλονται σύμφωνα με τον κοκ(90+-30π/λ)] Κινώντας προς τα πάνω ή κάτω το μοχλό ενεργοποιούνται τα φλας. Τα φλας μου δίνουν τη δυνατότητα να ενημερώνω τους άλλους οδηγούς και χρήστες της οδού για τις προθέσεις μου. Προς τα επάνω ενεργοποιούνται τα δεξιά φλας εμπρός, πλάγια και πίσω. Προς τα κάτω τα αριστερά φλας εμπρός, πλάγια, και πίσω. Κατά τη λειτουργία των δεικτών αλλαγής κατεύθυνσης ενεργοποιείτε και η αντίστοιχη λυχνία στον πίνακα οργάνων.
Τα φλας απενεργοποιούνται αυτόματα μετά την αλλαγή κατεύθυνσης από την περιστροφή του τιμονιού. Αν όχι τα επαναφέρουμε εμείς.

Ελέγχω τη λειτουργία του τιμονιού

Για να κάνω τον έλεγχο ενεργοποιώ τον κινητήρα γιατί είναι ηλεκτρικά υποβοηθούμενο.

Α. Δεν πρέπει να είναι σκληρό. Αυτό σημαίνει ότι λειτουργεί η ηλεκτρική υποβοήθηση.

Β. Ελέγχω την ανταπόκριση του τροχού στις κινήσεις του τιμονιού και θέλω μηδενικό τζόγο. Η στεφάνη του τιμονιού (Τιμόνι) μας δίνει τη δυνατότητα να ελέγχουμε την κατεύθυνση του οχήματος μας. Ανυποθέσουμε ότι η στεφάνη είναι ένα ρολόι και τα χέρια μας οι δείκτες, τότε τα χέρια μας θα έπρεπε να βρίσκονται στις 10:10. Ο αντίχειρας θα πρέπει να εφάπτεται της στεφάνης. Η στεφάνη του τιμονιού μπορεί να ρυθμιστεί καθ’ ύψος. Αφού εκκινήσουμε τον κινητήρα θα ελέγξουμε την
ανταπόκριση του τροχού στους χειρισμούς μας. Αυτό γιατί το συγκεκριμένο είναι ηλεκτρικά υποβοηθούμενο. Επάνω στο τιμόνι είναι προσαρμοσμένο το ηχητικό όργανο του οχήματος.
Κόρνα. Την πατάω. Θέλω ήχο συνεχή μη διαπεραστικό ιδίου τόνου. Είναι ένα ηχητικό όργανο. Βρίσκεται στο κέντρο του τιμονιού και κοντά στους αντίχειρες. Μας δίνει τη δυνατότητα να ενημερώνουμε τους άλλους χρήστες της οδού όταν δημιουργούνται επικίνδυνες καταστάσεις, ώστε να αποφύγουμε το ατύχημα. Την κόρνα δεν την χρησιμοποιούμε άσκοπα. Ιδιαίτερα τις ώρες κοινής ησυχίας, όπου υπάρχει απαγορευτική πινακίδα, έξω από ναούς και νοσοκομεία. Η χρήση
της κόρνας μπορεί να γίνει σε συνδυασμό με τη φωτεινή προειδοποίηση αν χρειαστεί ( Π.χ. σε διασταυρώσεις όταν υπάρχει ομίχλη ).

Έλεγχος του φρένου

Πατάω το φρένο και το αφήνω. Βλέπω ότι έχει επαναφορά. Το ξαναπατάω και παρατηρώ ότι δεν είναι ελαστικό άρα δεν έχει εισέλθει αέρας στο σύστημα. Το πατάω εκ νέου και παρατηρώ ότι δεν κατεβαίνει χαμηλά άρα δεν έχω διαρροή στο κύκλωμα. Τώρα αφού έχω εξασφαλίσει τη μία πέδη (Χειρόφρενο) Βάζω ταχύτητα και ελέγχω ότι τα φρένα λειτουργούν.
Ελέγχουμε συμπλέκτη – επιλογέα. Τον συμπλέκτη τον ελέγχουμε να έχει επαναφορά. Τον επιλογέα να μπαίνουν οι ταχύτητες.
Ελέγχουμε το γκάζι να ανεβαίνουν οι στροφές όταν το πατάμε και να πέφτουν όταν το αφήσουμε.

Οι 5 συνήθειες του καλού οδηγού

  1. ΝΑ ΚΟΙΤΑΕΙ ΜΑΚΡΙΑ
  2. ΝΑ ΚΙΝΕΙ (ΠΑΙΖΕΙ) ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΤΟΥ
  3. ΝΑ ΕΝΤΟΠΙΖΕΙ ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ
  4. ΝΑ ΚΡΑΤΑ ΤΙΣ ΑΠΟΣΤΑΣΕΙΣ
  5. ΝΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΑΝΤΙΛΙΠΤΟΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ